Karlovy Vary - Letiště Karlovy Vary pocítilo v loňském roce, stejně jako celý segment civilního letectví, pokračující vliv covidové pandemie na počty odbavených cestujících.
Letiště operovalo v úsporném režimu, tj. s minimálním počtem zaměstnanců, aby si udrželo potřebné standardy předepsané pro mezinárodní letiště leteckými předpisy, zejména pak v oblastech security a safety.
Rok 2021 v číslech
Bylo odbaveno 170 komerčních letů s celkovým počtem 606 cestujících, to je pokles proti roku 2020 o 97%. Počet pohybů za rok byl 8,029, což je meziroční pokles o 49%. Očekávaný hospodářský výsledek letiště za rok 2021 je ztráta ve výši necelých 18 mil. Kč, což je meziroční zlepšení o 1 mil. Kč a o více než 6,5 mil. Kč lepší výsledek než původně plánovaný. Největší podíl na navýšení výnosů měla finanční podpora státu v rámci čerpání z programů Covid – nepokryté náklady a Covid – letiště.
Rok bez přímých linek
Letecká společnost Pobeda, která byla v minulých letech klíčovým obchodním partnerem letiště, v roce 2021 linku mezi Moskvou a Karlovými Vary neprovozovala a ke konci roku slibně se rozvíjející spolupráce se společností Norwind Airlines na lince do Petrohradu nakonec v zimním letovém řádu nevyústila v pravidelné lety. Letiště bylo tedy závislé pouze na nepravidelné letecké dopravě.
Letecká škola F-Air provozující pilotní výcvik na karlovarském letišti od roku 2019 uskutečnila v roce 2021 menší počet výcvikových letů, což mělo dopad do počtu pohybů. Nicméně F-Air zůstává pro letiště důležitým partnerem generujícím dodatečné příjmy.
Na podzim roku 2021 letiště navázalo spolupráci s firmou AViTechnics, která provádí na letišti traťovou údržbu letadel pro svého lotyšského klienta Smartlynx Airlines. Za rok 2021 se na letišti vystřídalo na traťové údržbě několik letadel a AViTechnics tak pomohla zmírnit letošní negativní hospodářský výsledek. Spolupráce s AViTechncs bude pokračovat i v roce 2022.
Projekt rozšíření a prodloužení vzletové dráhy letiště pokračoval i v roce 2021 a to konkrétně přípravami na vypsání výběrového řízení na dodavatele dokumentace stavby. Ministerstvo životního prostředí v červenci vydalo souhlasné závazné stanovisko a projekt modernizace dráhy letiště tak z hlediska ochrany životního prostředí může pokračovat.
„Rok 2021 byl ekonomicky náročným rokem pro celou společnost. Doufejme, že letos bude situace příznivější, dojde k oživení letecké dopravy a letiště se bude moci dál rozvíjet. První vlaštovkou v tomto směru je oznámení cestovní kanceláře Čedok o provozování přímých letních letů z Karlových Varů do turecké Antalye,“ řekl neuvolněný zastupitel pro oblast dopravy Jan Bureš. Také potvrdil, že projekt modernizace vzletové dráhy bude v roce 2022 pokračovat vypsáním výběrového řízení na projektanta stavby v prvním čtvrtletí letošního roku.
Nová jednatelka letiště Alice Justina Undus poznamenala, že rok 2021 byl v oblasti počtu cestujících tím pomyslným dnem, od kterého se v roce 2022 letiště odrazí a bude opět růst. „Věřím, že v roce 2022 bude na letišti v letní sezóně už mnohem rušněji, plánovaná přímá linka společnosti ČEDOK z našeho letiště do Turecka je předzvěstí oživení. Současně budeme samozřejmě pracovat na návratu pravidelných linek a projektu modernizace dráhy.“