Tým kolem modelu vodíkového auta má za sebou další malé vítězství. Sehnal podporu a může vyrazit do Las Vegas
Část členů týmu HC Verva Racing Team 44, který si vybojoval účast ve světovém finále v Las Vegas. Foto: jip
Karlovy Vary

Litvínov – Když jsme v červnu zvali čtenáře do tělocvičny litvínovského gymnázia na závody modelů aut na dálkové ovládání a vodíkový pohon, lákali jsme také na fakt, že pořadatelem a zároveň soutěžícím je tým gymnazistů HC Verva Racing Team 44, který se jen o pár víkendů dříve stal vítězem soutěže Horizon Hydrogen Grand Prix. S tím je spojená nominace na světové finále v Las Vegas. A dnes už je jasné, že se tým za oceán skutečně vydá.


Světové finále začíná v pondělí 11. září, studenti odlétají o den dříve. Odcestovat mohou díky tomu, že získali další podporu nejen svého tradičního donátora Nadace ORLEN Unipetrol, ale také Ústeckého kraje. „Jejich úspěch v národním finále nás nesmírně těší a je důkazem, že investice do vzdělávání a podpory mladých talentů se vyplatí. Je možná překvapivé, že v této oblasti vynikají studenti gymnázia, očekával bych to spíš od technických škol, které by se měly chytit za nos… Na druhou stranu jejich úspěch je důkazem, že podstatné je nadšení a impulz od pedagoga, který podnítí zájem u studentů a pak je v jejich činnosti nadále podporuje. A v tu chvíli je jedno, o jakou školu jde,“ přemítal hejtman Ústeckého kraje Jan Schiller.

 

vodíkové autíčko hejtman 1

Hejtman kraje Jan Schiller si vyzkoušel ovládání vodíkového autíčka. Úspěch týmu z Ústeckého kraje ho velmi těší a byl by rád, kdyby se zapojilo více škol v kraji. Proto podporuje pokračování praktických vzdělávacích projektů, které jsou zaměřeny už na žáky základních škol. Foto: jip


Soutěž Horizon Hydrogen Grand Prix se jezdí ve 20 zemích světa. Kořeny má v Česku. „Historie soutěže se začala psát v roce 2015, kdy se do ní zapojily tři české týmy a 10 v USA. Do posledního ročníku v USA soutěžilo 120 týmů, stejný počet v celé Evropě a v Austrálii zavládlo takové nadšení, že jsou tendence tento výukový program na využití vodíku jako paliva zařadit do běžné výuky. To je obrovský rozdíl v přístupu, když si uvědomíte, že u nás to studenti i učitelé dělají ve svém volném čase,“ podotýká vedoucí vzdělávacích programů Horizon Educational Václav Bystrianský.

Nadšení ale nelze upřít ani lidem v Česku. V celostátním finále se na startovní čáru se svými modely aut na vodíkový pohon postavilo 18 týmů. „V Česku má tato soutěž dvě kola, přičemž to druhé je finále. Týmům to nestačilo, takže vznikla mimo Horizon Hydrogen Grand Prix ještě další soutěž, která má během roku šest závodů,“ doplnil pedagog litvínovského gymnázia Martin Laxa, který pobavil při tiskové konferenci tím, že má aprobaci z angličtiny a hudební výchovy, obojí na hony vzdálené technickým oborům.

vodíkové autíčko beseda

Čtyři členové týmu – Adéla Hrbková, Lenka Šustrová, Tomáš Malíček a  Otakar Klika povídali při tiskové konferenci o tom, co je v USA čeká. S logem 44 na triku je se zájmem poslouchal také pedagog Martin Laxa, který projekt vodíkového autíčka na Gymnáziu TGM Litvínov rozjel. Foto: jip


Jaké výsledky od světového finále očekávat, to nechtěl z týmu vůbec nikdo komentovat. Vedoucí Martin Laxa dokonce zakázal o tom vůbec spekulovat, aby se nic nezakřiklo. „Budeme se soustředit na jízdu, abychom si to užili a jezdili co nejlépe,“ zhodnotila za kolegy Lenka Šustrová. Litvínovský tým se může pyšnit tím, že má mezi sebou dvě dívky. Kromě zmíněné Lenky je to ještě Adéla Hrbková, která je hlavním mechanikem. Nejvytíženějším řidičem je Otakar Klika, která jako jediný je v týmu už od jeho vzniku. „Mým úkolem bude při tréninkách najít optimální dráhu a také pozorovat soupeře, abychom věděli, s kým máme tu čest,“ podotkl Ota Klika. Dalšími členy jsou Tomáš Malíček, Filip Brabec a Tomáš Vlček.
Tato šestice je dokonale sehraná. Zastávku v boxu, kdy je potřeba vyměnit palivové články a třeba kola, umí zvládnout i za méně než půl minuty. „Když si vzpomenu na začátky, kdy měly děti k dispozici v ruce jen šroubovák, v dalším roce pochopily, že spolu potřebují i spolupracovat a začala tedy komunikace pomocí posunků až do současnosti, kdy mají týmy běžně vysílačky a každý přesně přidělenou práci při zastávce v depu, je vidět, jak se celá soutěž neskutečně posouvá,“ poznamenal Václav Bystrianský.

 

vodíková autíčka příprava vozu

Adéla Hrbková zná každý milimetr závodního autíčka. Je hlavním mechanikem týmu. Foto: HC Verva Racing Team 44


Získané znalosti a dovednosti studentů jsou přesně to, co na soutěži zaujalo Nadaci ORLEN Unipetrol, která tým gymnázia dlouhodobě podporuje. Nejde totiž o levnou záležitost. „Nadace podporuje vzdělávání v oblasti chemie a polytechniky, práci v týmu. Tento projekt má v sobě všechno a přesně to zapadá do naší koncepce o osvětě využití vodíku ve školách,“ uzavřela ředitelka nadace Lucie Pražáková. Ústecký kraj společně s Nadací ORLEN Unipetrol chce i letos pokračovat ve vzdělávacím projektu Vodík do škol, který přestavuje možnosti vodíku jako čistého paliva už dětem základních škol. Společnost Horizon Educational připravila podobný program už i pro žáky 1. stupně. Zájemci z řad pedagogů najdou veškeré informace na webu www.h2grandprix.com.

Jak takový závod vypadá a co všechno musí tým zvládat, si můžete přečíst v našem původním článku.

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru