Boží Dar, Sasko - Jenom 5 minut cesty autem od Božího Daru a váš výlet do minulosti může začít. Sousední Sasko protíná několik železničních úzkokolejek, po kterých jezdí vláčky tažené parní lokomotivou. Jedním z nich je i Fichtelbergbahn. Ten se prohání po trati Kurort Oberwiesenthal–Cranzahl a zpět.
Mašinka poháněná párou táhne několik historických vozů, které byly vyrobené v letech 1913–1932. Parní vláček jezdí po Fichtelbergbahn denně. O některých německých svátcích jsou vypravovány vlaky se speciálním programem.
Trasa je dlouhá 17 km a trvá přibližně hodinu. Nejvyšší rychlost vlaku je 30 km/hod. Vláček staví na 9 zastávkách. Cena jízdného se liší podle stanic. Jízdenka za celou trasu a zpět stojí pro dospělého 14,50 euro.
Výlet po Fichtelbergbahn nabízí mnoha zajímavých míst na trase. V Neudorfu je např. muzeum polévek, v Unterwiesenthalu zase farma, kde chovají lamy alpaky. Za návštěvu určitě stojí firma Huss v Neudorfu, kde vyrábějí tradiční františky.
Parametry:
Lokomotivy:
- 5 provozuschopných parních lokomotiv řady VII K. Tyto parní lokomotivy jsou na rozchodu 750 mm nejsilnější svého druhu.
- Rok výroby: 1952 – 1956
- Výrobce: Lokomotivbau „Karl-Marx“ Babelsberg
- Výkon: 600 koňských sil
- Nejvyšší rychlost: 30 km/h
- Nejvyšší zatížení: 135 t na trati z Cranzahlu do Kurort Oberwiesenthal
- Lokomotivy jsou vytápěny výhradně černým uhlím.
Trať:
- Délka: 17,35 km
- Výškový rozdíl: 238 m
- Rozchod: 750 mm
- Stanice a zastávky: 9
- Mosty: 6, z toho jeden ocelový mřížový viadukt (110 m dlouhý, 23 m vysoký)