Most v ulici kapitána Jaroše zpevní unikátní technologie
Most v ulici kapitána Jaroše zpevní unikátní technologie. Foto zdroj: MMKV
Karlovy Vary

Karlovy Vary - Pro zesílení nosné konstrukce mostu v ulici kpt. Jaroše bude použit zcela nový materiál s nevšedními vlastnostmi. Budou na něm učiněny úpravy nutné k zesílení nosné konstrukce a odstranění nežádoucí deformace – průhybu mostu.

Od prosince 2020 probíhají pod mostem přípravné práce pro montáž kotevních prvků a deviátorů. Na zesílení konstrukce zhotovitel, firma SMP CZ spolupracuje s experty z katedry ocelových a dřevěných konstrukcí Fakulty stavební ČVUT v Praze.

Pro zesílení nosné konstrukce bude použit zcela nový materiál s označením SMA, což je zkratka pro „shape memory alloy“. SMA je materiál s nevšedními materiálovými vlastnostmi, jako je tvarová paměť a super-elasticita. Principem tvarového efektu SMA je schopnost obnovit svůj původní tvarový stav v důsledku aktivačního zahřátí.

SMA je díky tomu možné použít jako předpínací výztuž pro betonové i ocelové konstrukce. Materiál je nejprve za běžné teploty vystaven aktivačnímu přetvoření (prodloužení) a následně uchycen ke konstrukci. Poté je prvek ohřát na aktivační teplotu cca 300°c a ponechán přirozeně chladnout. Během chladnutí se materiál snaží vrátit do tvaru před aktivací (zkrátit) a tím vyvine potřebné předpětí konstrukce ke které je uchycen.

Materiál byl vyvinut ve Švýcarských Federálních Laboratořích EMPA a je patentován firmou Re-fer AG. V rámci grantového úkolu byl tento materiál odborníky z ČVUT podroben řadě zkoušek a použit pro experimentální zesílení prvků ocelové nosné konstrukce na demolovaném mostě v Petrově. Pro použití na mostu v ulici kpt. Jaroše byly zhotovitelem v laboratořích Fakulty stavební ČVUT a EMPA ve Švýcarsku provedeny další potřebné zkoušky. Před a po zesílení budou provedeny zatěžovací zkoušky pro ověření předpokladů výpočtů, během celé realizace bude most monitorován z hlediska napětí v ocelových nosnících nosné konstrukce a průhybu celé konstrukce mostu.

Jedná se o celosvětově první použití tohoto materiálu pro zesílení trvalého, provozovaného mostu. Zhotovitel, firma SMP CZ a odborníci z Fakulty stavební ČVUT předpokládají další četné využití pro opravy mostů.

Práce budou probíhat především pod mostem, omezení pro dopravu tak bude minimální a je plánováno v nočních hodinách.

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru