Lubenec – Roky žadonili starostové obcí, kterými vede silnice první třídy I/6, aby stát vyřešil dopravu mezi Prahou a Karlovými Vary. Ve středu 3. července se slavnostně zaklepalo na stavební kámen. Budovat se začne 12 kilometrů dlouhý úsek dálnice D6 mezi obcemi Petrohrad – Lubenec v Ústeckém kraji. O co déle trvalo, než se věci daly do pohybu, o to více se nyní staví a připravují další úseky na výstavbu.
Většinu Ústeckého kraje paradoxně tato budoucí dálnice zcela míjí, je totiž spojnicí mezi Prahou, Středočeským krajem a Karlovarským krajem. Ústecký kraj protíná budoucí D6 jen v okrajové části. Obcím, jimž nicméně uleví od dopravního zatížení, ale konečně svítá na lepší časy. „Pro nás bude obchvat D6 naprosto zásadní, už z toho důvodu, že silnice I/6 prochází mezi obcemi Černčice a Petrohrad. V Černčicích je základní a mateřská škola, kam děti denně dochází i z Petrohradu. V daném úseku je sice snížená rychlost na 50 km/hod, ale téměř nikdo ji nedodržuje. Ranní dohled u přechodu pro chodce, jako tomu bývá ve velkých městech, nemáme,“ podotkla starostka Petrohradu Jitka Dondová.
Práce na 12 km dlouhém úseku vyjdou na 3,47 miliardy korun bez DPH! Řidiči novým úsekem v celé délce poprvé projedou v říjnu 2027. Na přelomu roku 2025/2026 se však uvede do provozu dva kilometry dlouhý úsek navazující na obchvat Lubence. „Úsek Petrohrad – Lubenec je jednou z největších dopravních staveb v Česku. Celá D6 z Prahy až do Karlových Varů by měla být hotová v roce 2028. Do všech rozestavěných i plánovaných úseků investuje Ředitelství silnic a dálnic 26 miliard korun,“ podotkl ministr dopravy Martin Kupka.
Generální ředitel ŘSD Radek Mátl upozornil, že úsek, jehož výstavba se dnes slavnostně odstartovala, bude pro stavbaře velmi náročná: „Je to 12 kilometrů dlouhý úsek, na němž bude 16 mostů, jejichž délka bude 1 300 m. Počítáme totiž při stavbě už také s výstavbou vodní nádrže Kryry. Celá stavba navíc prochází náročným územím. Ale je skutečně potřeba dálnici vystavět. Parametry I/6 vůbec neodpovídají jejímu vytížení, bohužel proto zde často dochází k nehodám, byť se postupně upravovaly například křižovatky. Denně po I/6 a úsecích D6 projede 8 tisíc vozů.
Zastupitel Karlovarského kraje Jan Bureš potvrdil, že výstavba D6 je pro Karlovarský kraj zcela zásadní. Foto: jip
Dostavba dálnice D6 je zásadní i pro Karlovarský kraj. „Pro kraj jsou klíčové dvě věci – čtyřproudé napojení na Prahu a státní univerzita. V tom prvním případě se věci již hýbou. Od Karlových Varů směrem na Německo je již dálnice s výjimkou krátkého úseku před hranicemi kompletní. I zde se už pracuje na přípravách výstavby, a to jak na české straně, tak na německé, kde naši sousedi pracují na dokončení A98,“ uvedl zastupitel Karlovarské kraje Jan Bureš, co jeho gesce spadá právě doprava. Jako poslanec dojíždí do Prahy téměř denně: „Z bydliště mi to do Poslanecké sněmovny trvá necelé dvě hodiny, až bude čtyřproudé spojení, předpokládám, že to bude trvat hodinu. Dobré napojení na Prahu by mohlo přivést do našeho kraje nové obyvatele, kteří ocení krásnou přírodu.“
Ze zhruba 130 km dlouhého spojení mezi Prahou a Karlovými Vary zbývá dokončit 63 km dálnice. Příští rok by měla být D6 od Prahy hotová k jesenické křižovatce na hranici Středočeského a Ústeckého kraje. Ředitelství silnic a dálnic ještě letos v srpnu zprovozní úsek D6 Krupá (okres Rakovník), přeložku dlouhou 6,5 km. Příští rok v září chce otevřít úseky u Hořesedel, Hořoviček a odpočívku Kolešov, což jsou všechno obce v okrese Rakovník, tedy ve Středočeském kraji, ovšem jen kousek od Petrohradu. Letos plánuje Ředitelství silnic a dálnic také začít stavět další dva úseky D6 v Karlovarském kraji.
Nový úsek D6 vede Ústecký krajem a bude mít délku cca 12 km. Foto: jip