- Podrobnosti
- Oldřich Hájek
ČR - Na konci loňského roku žilo v Česku 3,3 miliónu lidí do 29 let, kteří měli 32% podíl v obyvatelstvu. Před 15 lety jich přitom byly 4,0 milióny, což představovalo bezmála 39% podíl. Nejvíce mladých lidí, konkrétně 436 tisíc, bydlelo v roce 2016 ve středních Čechách. Nejméně v Karlovarském kraji, 93 tisíc. Vyplývá to z aktuálních údajů Českého statistického úřadu.
- Podrobnosti
- Oldřich Hájek
Karlovarský kraj - Volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky se konají ve dnech 20. a 21. října 2017. Zjednodušeně poradíme, jak postupovat při odevzdávání vašich hlasů ve volebních místnostech.
- Podrobnosti
- Redakce
Klášterec nad Ohří – Už 53 let jezdí po silnicích legendární Porsche 911. Bezpečnost jeho posledního modelu Porsche 911 GT3 hlídá také součástka z Toyoda Gosei Czech u Klášterce nad Ohří, výrobce plastových a pryžových komponentů do automobilů. Jde o kolenní airbag, na jehož vývoji se lidé z klášterecké firmy podíleli.
Budeme jednou jezdit na piliny, řasy nebo fritovací olej? V litvínovských laboratořích už to testují
- Podrobnosti
- Redakce
Litvínov - Výzkumní pracovníci Unipetrol výzkumně vzdělávacího centra začali ve svých laboratořích v Chemparku Záluží u Litvínova testovat látky, které by v blízké budoucnosti mohly sloužit jako biosložky druhé generace a být přimíchávány do pohonných hmot za účelem plnění stále přísnějších emisních norem stanovených Evropskou unií. Na tento výzkum získalo centrum 25 milionů Kč v rámci mezinárodního unijního programu pro výzkum a inovace – HORIZON 2020.
Evropská unie stanovila ambiciózní plán na snížení emisí CO2 ze spalování motorových paliv o 6 % po roce 2020 vůči konvenčním fosilním palivům. Za současného stavu technologií, znalostí a zdrojů surovin je však velmi náročné těchto cílů dosáhnout. Aby byly tyto limity splněny, musel by být podíl dostupných kyslíkatých biosložek (MEŘO) v palivech tak vysoký, že by je současné motory mnoha aut ani nedokázaly zpracovat. Proto se pracovníci Unipetrol výzkumně vzdělávacího centra zapojili do mezinárodních aktivit na výzkum, rozvoj a zavádění druhé generace biopaliv, která jsou efektivnější, ekonomičtější a šetrnější k přírodě.
COMSYN je inovační projekt, který společně řeší výzkumné ústavy, malé a střední podniky i velké společnosti z Finska, Německa, České republiky a Itálie. Cílem projektu je rozvinout koncept výroby komponent pro čistá paliva na bázi nepřímého zkapalňování biomasy s použitím Fischer-Tropschovy syntézy. Tento relativně známý koncept je doplněn vysoce inovativními technologickými variantami, takže bude oproti dnešním způsobům výroby biopaliv vykazovat o 35 % nižší náklady.
„Zkoumáme možnosti separace a následného zpracování produktů Fischer-Tropschovy syntézy na rafinérských technologiích. Pro tento účel využíváme pilotní destilace a pokusné testovací jednotky pořízené v rámci modernizace výzkumného centra z evropských fondů. Zjednodušeně řečeno jde o přimíchání frakcí s odlišnými body varu k podobným rafinérským proudům a jejich následné úpravě na produkty vhodné pro výrobu kvalitních motorových paliv,“ vysvětluje Jiří Hájek (na snímku výše), ředitel úseku vývoje a inovací Unipetrol výzkumně vzdělávacího centra.
Jak to funguje?
Koncept je založen na technologii zplyňování různých druhů odpadní biomasy na syntézní plyny (oxid uhelnatý a vodík). V rámci tohoto konceptu bude konverze probíhat ve výrobních jednotkách malého a středního měřítka umístěných blízko zdrojům biomasy (10-50 kt/rok produktů Fischer-Tropschovy syntézy). Zkoumanou technologií bude zpracováván dřevní odpad, sláma a další zemědělské zbytky i různé odpadní materiály. Technologie bude v rámci tohoto konceptu začleněna do lokálních výroben elektřiny a tepla, kde bude biomasa zužitkována s 80% energetickou účinností. Odpad nebo biomasa se chemickou reakcí (zplyňováním) převede na tzv. syntetický plyn (vodík a oxid uhelnatý). Kapalné meziprodukty poté budou transportovány do stávajících ropných rafinérií a zde budou využity pro mísení vysoce kvalitních motorových paliv s požadovaným efektem emisních úspor. V rámci konceptu poroste počet zařízení na primární konverzi biomasy a ropné rafinérie budou postupně přeměňovány na výrobny biopaliv.
„Současná evropská legislativa počítá s rostoucím zastoupení pokročilých biosložek v palivech i po roce 2020. UniCRE a Unipetrol proto posuzují integraci pokročilých biopaliv do stávajících rafinerských celků. V rámci projektu COMSYN probíhá příprava na realizaci provozního testu, který by v budoucnu měl umožnit zpracování dostupného množství produktů Fischer-Tropschovy syntézy na reálných jednotkách. Dnes již v rafinerii Litvínov probíhá obdobný provozní test, kdy ke standartní fosilní surovině je přimíchán upotřebený rostlinný olej. Výhodou získaného produktu pro motoristy bude vyšší cetanové číslo produktu z biosložky, nevýhodou je pak zejména vyšší cena vstupní suroviny výrazně převyšující cenu rafinovaného rostlinného oleje v potravinářské kvalitě. Pokud získáme prostředky z veřejných zdrojů, plánujeme zkoumat také procesy spojené s pěstováním vodních řas v otevřených nádržích s využitím odpadního oxidu uhličitého ze spalování fosilních paliv nebo jiných dílčích výrobních procesů a následného využití produkované biomasy jako energetické suroviny,“ uzavírá Jiří Hájek.
- Podrobnosti
- Oldřich Hájek
ČR - Vláda schválila navýšení platových tarifů zaměstnanců ve veřejných službách a správě. Zaměstnanci ve veřejné správě, členové bezpečnostních sborů, tedy policisté, hasiči, celníci, příslušníci vězeňské služby, ale i vojáci dostanou od 1. listopadu přidáno o 10 procent.
- Podrobnosti
- Redakce
Karlovarsko – Z celé řady míst hlásí naši čtenáři doslova invazi slunéček. Berušky jsou skoro všude, kde zasvítily teplé podzimní paprsky.
- Podrobnosti
- Redakce
Ústecký kraj – Kanál našeho zpravodajského serveru e-deníky zpravodajství na Youtube překročil hranici tisíce odběratelů videoobsahu. Děkujeme za zájem o naše novinky.
- Podrobnosti
- Oldřich Hájek
Kadaň – Velký a dlouhý průvod, mávající Karel IV., zaplněné náměstí, rytířské turnaje, ale i povedená žebrácká ulička s městskou spodinou. Kadaň v sobotu ožila již 25. ročníkem tradiční historické slavnosti, Císařským dnem.
- Podrobnosti
- Oldřich Hájek
Krušné hory – Z případné těžby lithia, ponejvíc používaného při výrobě moderních baterií pro elektroniku či automobily, by měla mít Česká republika co největší užitek. Mělo by proto skončit v bateriích, nebo ještě lépe v celých automobilech, které by se vyráběly na našem území. Míní to Ministerstvo průmyslu a obchodu. Zásoby této suroviny se nalézají v Krušných horách.
- Podrobnosti
- Redakce
Praha - Ministerstvo práce a sociálních věcí navýšilo rozpočet projektu Potravinová a materiální pomoc nejchudším osobám na téměř 240 milionů korun. Zároveň došlo k rozšíření sortimentu pomoci. Kromě potravin a hygienických potřeb dostanou lidé v nouzi také domácí potřeby a textil.
- Podrobnosti
- Redakce
ČR - Řídit naboso, nebo v žabkách, do půl těla, s ventilátorem v ruce a chladicím boxem plným zmrzliny místo spolujezdce na předním sedadle. Jestli si takhle představujete letní cestování, pak vězte, že jste si hned několikrát řekli o pokutu, nemluvě o velkých následcích v případě havárie. S užitečnými radami přichází Ústřední automotoklub (ÚAMK).
- Podrobnosti
- Oldřich Hájek
ČR - Nárazové zkoušky dětských autosedaček, které provádí německý autoklub ADAC a testovací společnost Stiftung Warentest, ukázaly extrémně nebezpečné autosedačky. Upozornil na to český automotoklub ÚAMK.
- Podrobnosti
- Oldřich Hájek
ČR - Během prvního pololetí si o výměnu končícího řidičského průkazu požádalo 247 tisíc řidičů, kterých se povinná výměna týkala. Pro nový řidičský průkaz si tak přišlo 67 % řidičů z celkových 365 tisíc, kterým v tomto období platnost průkazu skončila. Zhruba 69 tisícům motoristů řidičák propadl. Jedná se o průkazy, které byly vydány během prvních šesti měsíců roku 2007 s dobou platnosti na 10 let. Do konce roku zbývá vyměnit ještě skoro půl milionu řidičských průkazů.
- Podrobnosti
- Redakce
Petlery, Měděnec - Další, v letošním roce v pořadí již třetí závod do vrchu podniku Krušnohorský pohár, tentokrát s přídomkem Erzgebirgspokal, se jel na trati Petlery – Měděnec. Kdo přijel, nelitoval, báječná atmosféra, rozmanitá trať o délce 3,4 kilometru, pěkná přehlídka závodních vozů, i účast zahraničních jezdců jistě potěšila nejen závodníky, ale i diváky.