ČR, Karlovarský kraj – Více než dvě stovky kontrol provedli již v letošním roce veterinární inspektoři na takzvaných farmářských trzích po celé republice. Je to o polovinu více, než v loňském roce.
Pochybení nebo závada byla odhalena zhruba při každé páté kontrole. V letních měsících v souvislosti s vysokými teplotami vzduchu rizika spojená se stánkovým prodejem masných či mléčných produktů výrazně rostou. Hlavní část kontrol proto připadá právě na toto období.
Státní veterinární správa prodeje na farmářských trzích, při němž by měly být nabízeny především produkty od malých lokálních producentů, vítá a podporuje. Pravidelné kontroly prodejců přispívají k tomu, aby si zákazníci mohli nakoupit čerstvé a kvalitní potraviny a zároveň by měly spotřebitele chránit před nekalými praktikami některých prodejců.
„Vzhledem k tomu že obliba farmářských trhů stále stoupá, zvýšili jsme i počet našich kontrol. Podíl kontrol, při nichž je zjištěna nějaká závada se letos podobně jako loni pohybuje na úrovni dvaceti procent,“ uvedl ústřední ředitel SVS Zbyněk Semerád a dodal: „Velmi závažné zdravotní důsledky zejména při aktuálním teplém počasí pak může pro spotřebitele mít nedodržení teplot při skladování a nabízení výrobků. Povinností prodejců na trzích je udržovat zboží při stanovených teplotách. Prodejce je povinen tuto teplotu kontrolovat.“ Na tuto skutečnost se při kontrolách veterinární inspektoři zejména v horkých dnech soustřeďují.
Jaké závady zjišťují?
Dalšími častými závadami zjišťovanými při kontrolách jsou dlouhodobě nedostatky v označování nabízených potravin. Frekventovaným prohřeškem je také prodej produktů neznámého či nejasného původu. Stále se objevují také prodejci, kteří si neuvědomují, že nabízené produkty, a to se týká například uzenin či sýrům, je nutné chránit před možným vnějším znečištěním.
„Na základě zmíněných poznatků je vhodné zákazníky upozornit, aby věnovali pozornost označování výrobků, způsobu prodeje nebo dodržování chladicího řetězce. Při jakýchkoliv pochybnostech, by se neměli bát prodejce doptat. Pokud se jim cokoliv nebude zdát, či nedostanou uspokojující odpověď na své otázky, neměli by podezřelý produkt kupovat,“ vysvětlil Semerád. Prodejce má povinnost zákazníky informovat dostatečným způsobem o prodávaném zboží a jeho původu.